Om goed van start te kunnen gaan is het belangrijk om op enkele zaken een antwoord te bieden. Wanneer OnlineVerkoop een nieuwe opdracht binnen krijgt gaan wij tijdens ons eerste gesprek enkele belangrijke vragen stellen.
Dit zijn onze 13 vragen, die we aan elk van onze nieuwe klanten stellen voor het ontwikkelen van hun nieuwe website.
1. Wat doet jouw business?
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website is het van cruciaal belang om te weten wat de klant precies doet.
Vraag ook op welke manier men denkt dat de website hun business vooruit zal helpen.
2. Wie is jouw doelgroep?
Elke website, groot of klein, moet zich focussen op één bepaalde doelgroep.
Welke kleuren, vormen vinden ze aantrekkelijk? Welke mental triggers kunnen we gebruiken? Kopen ze gemakkelijk? Waarnaar zijn ze op zoek? Reageert men op automatische mails?
3. Wat is het doel van jouw website?
Elke website moet één of andere conversie doel hebben. Wat wil jij zien gebeuren wanneer iemand jouw website bezoekt?
- Kopen van een product / service
- Klikken van een link om informatie te verkrijgen
- Een formulier invullen
- Registratie voor een evenement
- Downloaden van een PDF
- Sharen via social media / email
- 1 HOOFDDOEL. Als de gebruiker 1 iets zou kunnen doen, wat zou dat dan zijn?
- X-AANTAL SUBDOELEN. Elke pagina moet leiden naar een bepaalde actie. Deze kleinere acties moeten leiden naar het uiteindelijke hoofddoel van de website.
4. Heb je momenteel al een website? JA (5) | NEE (6)
5. Wat is er goed / slecht aan?
Neem pen en papier. Maak 2 kolommen (GOED – SLECHT) en vul ze op.
6. Aan welke website(s) neem je een voorbeeld?
Kijken naar de concurrentie mag zeker! Zo kan je gaan bepalen wat voor hen lijkt te werken. Dit kan eventueel helpen bij het beantwoorden
van vraag 2. Let wel, een website is jouw visitekaartje op het internet. Ga daarom niet zomaar gaan overnemen wat je bij de concurrentie vind.
7. Wat maakt jouw business zo speciaal?
Dit is een doe vraag!
Wat maakt jouw business zo speciaal? Haal de verkoper in jezelf naar boven en tracht jouw idee / business aan mij te verkopen.
Op deze manier kan OnlineVerkoop deze overtuiging meenemen in de ontwikkeling van jouw website.
8. Wie zijn jouw concurrenten?
Valsspelen, spieken? NEEN! Concurrentie onderzoek hoort nu eenmaal bij het uitdokteren wat voor jouw business kan werken.
Ga opzoek naar minstens 3 concurrenten, en schrijf hun sterktes op om zo nieuwe inzichten te krijgen.
9. Wat wil je 100% zeker terugvinden op jouw website?
Noteer voor jezelf wat er absoluut niet mag ontbreken op jouw website. Dit kan sterk variëren van klant tot klant.
Sommigen willen heel graag een video achtergrond op de landingspagina, terwijl anderen meteen willen uitpakken met hun promotie.
10. Heb je reeds visuele onderdelen beschikbaar?
Heb je reeds enkele afbeeldingen en/of video’s die je wil gaan gebruiken op jouw website?
Zorg er dan zeker voor dat de kwaliteit hoog genoeg is + dat het in lijn ligt met het doel van jouw website.
Heb je nog geen afbeeldingen? Misschien zijn stockfoto’s (al dan niet betalend) wel handig?
11. Welke kleuren- en lettertype palette heb je voor ogen?
Welke kleuren je kan gebruiken en hoe je een palette opmaakt kan je hier lezen in ons blogbericht.
Ook de keuze van een bepaald lettertype kan een groot verschil maken op de “look & feel” van jouw website.
12. Is er een deadline?
Belangrijke vraag! Heb je een persoonlijke deadline voor ogen & is deze al dan niet haalbaar voor de ontwikkelaar?
Onder het motto “Goede afspraken maken goede vrienden” maak je best op voorhand duidelijke afspraken.
Voorzie ALTIJD een buffer periode. Soms duurt een ingeschat onderdeel iets langer dan verwacht, zijn er onvoorziene omstandigheden, moet er feedback verwerkt worden,…
13. Wat na de lancering van de website?
Wil je na de lancering nog training krijgen om jouw website te kunnen beheren / aanpassen?
OnlineVerkoop.be biedt tal van cursussen waardoor jouw website een echte winstgevende machine zal worden.