Een lead magnet zorgt ervoor dat jij een mailinglijst kan opbouwen.
Mensen zijn niet happig om zomaar hun e-mailadres te geven (ik trouwens ook niet). Dit kun je oplossen door gebruik te maken van een lead magnet zoals: “een gratis download – offer”.
Op die manier geef je de bezoeker iets waardevol in ruil voor het e-mailadres.
Het is trouwens ook de ideale manier om feedback terug te krijgen van mensen op hetgene je aanbied als lead magnet. Je kan hieruit perfect afleiden wat jouw bezoekers wel / of niet graag hebben.
Een tip voor het maken van jouw eerste magnet = Hou het kort én krachtig.
Volg onderstaande stappen voor het maken van jouw eerste lead magnet.
1) Neem pen en papier
Neem een wit A4 blad & balpen in de hand.
2) Schrijf de vraag op die jij wil beantwoorden aan jouw bezoekers
Dit is meteen ook jouw titel van de lead magnet!
Voorbeeld: HOE
- buikspieren kweken in 4 weken tijd?
- kan ik mijn hond manieren aanleren?
- begin ik met FOREX traiding?
- Tips voor een succesvolle website (dit is onze lead magnet)
3) Deel het antwoord op in stukken
Jouw antwoord moet kunnen opgedeeld worden in meerdere stukken.
Schrijf per stuk een subtitel op jouw A4 blad zodat je een mooi overzicht krijgt.
4) Schrijf per subtitel een duidelijke actie die de bezoeker kan nemen
In ons voorbeeld is onze PDF met tips voor een winstgevende website onderverdeeld in de verschillende cursussen die we aanbieden op het platform.
Per subtitel wordt er verwezen naar de respectievelijke 1op1 cursus, online cursus, of de optie om het uit te besteden.
5) Geef kracht aan jouw lead magnet via beeldmateriaal
Ga opzoek naar passend beeldmateriaal door gebruik te maken van gratis stockafbeeldingen op www.pexels.com
6) Digitaliseer jouw creatie
Het digitaliseren van jouw lead magnet kan via de website canva.com
7) Voeg jouw huisstijl toe
Belangrijk is dat jouw branding / huisstijl kan herkend worden in jouw lead magnets. Dit kan je gaan doen door jouw hoofdkleuren te gaan gebruiken + ook het logo van jouw business / website.
Ready, set, go…
Yes! Jouw eerste lead magnet is nu klaar om gepubliceerd te worden. Voeg deze toe aan jouw landingpagina zodat bezoekers hier meteen opstoten tijdens het openen van jouw website.
Dit is precies wat we aanhalen in onze cursus: Landingspagina optimalisatie.