De meta description geeft een beschrijving weer van een pagina in 1 of 2 zinnen en wordt getoond in de zoekresultaten van zoekmachines. Het speelt een grote rol binnen SEO en mag daarom absoluut niet genegeerd worden.

Bij het maken van de meta description dien je volgende zaken in het achterhoofd te houden:
- Lengte moet tussen 430pixels en 920pixels breed zijn (+- 70 – 155 karakters lang)
- Zorg ervoor dat het vlot leesbaar is en dat het jouw relevante keyword(s) bevat
- Vermijd
herhalende descriptionsop jouw website, elke pagina is uniek!
Wat zijn de eigenschappen van een meta description?
Meta description lengte
Gebruik deze duimregel wanneer je er één gaat schrijven:
- max lengte: 155 karakters of 920 pixels
- min lengte: 70 karakters of 430 pixels
Dit biedt geen garantie dat zoekmachines jouw meta description ook effectief gaan tonen, maar het verhoogt jouw kansen zienderogen!
Andere eigenschappen zijn:
- Leesbaarheid
- Relevante keyword(s)
- Boodschap overbrengen
- Uniek zijn
Hoe ziet een meta description er uit?

De meta description bevind zich in de <HEAD> sectie van een webpagina. In code taal ziet het er als volgt uit:

Hoe schrijf je de perfecte meta description?
- Leesbaarheid -> Maak jouw standpunt duidelijk in die 1 of 2 zinnen
- Relevante keywords => Gebruik de meest relevante keyword(s) voor deze pagina
- boodschap overbrengen => Focus op de USP’s of andere voordelen
- Lengte => max 155 karakters, min 70 karakters
- Uniek => Elke description moet uniek zijn op jouw website
Leesbaarheid
Voor de gebruikers kan de meta description een doorslaggevend argument zijn om al dan niet op jouw link te klikken. Denk daarom vanuit het standpunt van de gebruiker.
Wat je absoluut moet vermijden:
- Overmatig gebruik van
HOOFDLETTERS, of alles inkleine letters. Hoofdletters kunnen gebruikt worden om het woord in de verf te zetten, maar spring er zorgvuldig mee om. Less = more! - Zoekmachines hebben het niet zo voor
speciale tekens☆, © , ™… Gebruik ze dan ook NIET! - Overmatig gebruik van
interpunctie karakterszoals . , | – worden ook niet goed verteerd door zoekmachines
Relevante keywords
Elke pagina dient een relevante meta description te hebben die beschrijft wat bezoekers mogen verwachten op de pagina.
Hiervoor moet je weten wat jouw belangrijkste keywords zijn op de pagina.
Zoekmachines plaatsten keywords die werden gezocht dan ook vaak in het VET, wat ervoor zorgt dat gebruikers sneller jouw link aanklikken.

Onze zoekopdracht was in dit geval “apple iphone”. Je ziet in onderstaande afbeelding dat dit zoekwoord wordt aangeduid in het vet.

Dit zorgt voor een hogere “click trough rate” (CTR), wat uiteindelijk een rol gaat spelen in het ranken van jouw pagina.
Een hoge CTR geeft een duidelijk signaal aan zoekmachines dat jouw pagina waarde biedt, en dat zal ervoor zorgen dat jouw pagina hoger in Google komt te staan.
Boodschap overbrengen
Bezoekers moeten soms een duwtje in de rug krijgen. Vaak is het genoeg om hen aan te moedigen een bepaalde actie te ondernemen. Op de website zelf kan je dit gaan doen met opvallende call to action (CTA) knoppen en mental triggers.
Bij meta description kan je de bezoekers om een bepaalde actie vragen.
bijvoobeeld Apple : “Koop online, of bezoek één van onze Apple stores”.
Naast het triggeren om actie te ondernemen moet je de gebruiker ook een reden geven om actie te ondernemen. Zo geeft Apple bv aan dat hun Iphone beschikbaar is in zwart, grijs, goud,… Zo legt men de nadruk op het feit dat je zelf de touwtjes in handen hebt.
Lengte
Net als bij de titel tag bestaat ook hier DE PERFECTE lengte NIET. Verschillende zoekmachines, verschillende operator systemen, verschillende toestellen zijn hier de oorzaak van.
En zelfs al is jouw meta description niet te lang – niet te kort, is het nog steeds niet zeker als zoekmachines ze uberhaupt wel zullen tonen.
Ongeacht het soort zoekmachine, in elke zoekresultaat hokje is er een gelimiteerde ruimte beschikbaar voor de meta description. Yahoo, Bing en DuckDuckGo adviseren om een maximum aantal karakters te gebruiken, terwijl Google adviseert een maximum aantal pixels te gebruiken.
Google’s tacktiek maakt meer zin omdat pixels meer accuraat zijn dan karakters. Een “B” neemt bijvoorbeeld veel meer plaats in als een “I”.
Gebruik deze duimregel wanneer je een meta description gaat schrijven:
- max lengte: 155 karakters of 920 pixels
- min lengte: 70 karakters of 430 pixels
Uniek
Voor zowel zoekmachines als gebruikers is het noodzakelijk dat jouw geindexeerde pagina’s een unieke meta description bevatten. Dit om een onderscheid te kunnen maken tussen jouw pagina’s.
Wanneer je toch dezelfde description op verschillende pagina’s gaat gebruiken, zal dit door zoekmachines aanschouwd worden als gedupliceerde content.
De zoekmachines zullen daarom deze pagina verbannen uit de zoekresultaten. Let daarom steeds goed op!
Waarom ook jij de meta description moet invullen!
In de meta description moet de verkoper in jouw naar bovenkomen. Dit is HET moment waarop je de gebruiker kan overtuigen om jouw pagina te bezoeken. Alhoewel er geen rechtstreeks verband is tussen goeie descriptions en hogere ranking, mogen we toch stellen dat meta descriptions een belangrijke rol spelen in SEO.